Brukerbetingelser

1. Generelle vilkår

Vær vennlig å les gjennom våre generelle vilkår for handel hos enklerekontor.no. Når du handler varer eller oppretter en konto hos Enklere Kontor godkjenner du og aksepterer samtidig gjeldende betingelser. Merk at salgsbetingelsene og annen informasjon på www.enklerekontor.no kun er tilgjengelig på norsk.

På Enklerekontor.no kan du kjøpe varer og tjenester direkte av Enklere Kontor. For å utføre kjøp på Enklerekontor.no må du akseptere vilkårene i denne avtalen, og følge disse i sin helhet. 

Salgsbetingelsene vil sammen med din bestilling og bestillingsbekreftelse, utgjøre et samlet avtalegrunnlag for kjøpet.

Er du under 18 år, kan du bare handle, hvis du har eget bankkort (debetkort) som kan brukes til det. Du kan ikke benytte de andre betalingsmåtene som gjelder (se for eksempel under punktet «Betaling»). Du kan også få en foresatt til å gjøre handelen for deg.

Vi leverer kun til Fastlands-Norge og Svalbard. 

Alle varer levert av Enklerekontor.no kan brukes i Norge.

Forbrukerkjøp er blant annet regulert av forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven.
Du finner disse lovene på https://lovdata.no/.

Dersom du kontakter Enklere Kontor via e-post lagres din e-post henvendelse og kontaktinformasjon hos oss. Denne informasjonen er nødvendig for å kunne gjennomføre din henvendelse og for å kunne kontakte deg hvis det skulle være behov for oppfølging.

2. Parter

«Selger» er: Enklere Kontor AS, og blir i det følgende benevnt som «vi», «oss» eller «Selger».

«Kjøper» er: Personen som oppgis som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt «du», «deg», «din» eller «ditt»

«EnklereKontor.no»: Nettbutikken som er knyttet til domenet: www.enklerekontor.no.

Informasjon om Enklere Kontor AS

  • Organisasjonsnummer: 927 988 925
  • Hovedkontorets adresse: Snarøyveien 143, 1367 Snarøya
  • Kundesenter e-post: post@enklerekontor.no

3. Handel i nettbutikken

Under har vi beskrevet kjøpsprosessen slik at du alltid kan føle deg trygg når du handler på nett.

  1. Orienter deg om produktene
  2. Velg ønsket produkt
  3. Legg i handlekurv
  4. Velg forsendelse og betalingsmåte
  5. Eventuell registrering av kundeprofil hos Enklere Kontor
  6. Kontroll av bestillingen
  7. Bekreft din bestilling og aksept av salgsvilkårene
  8. Motta ordrebekreftelse

 

4. Din bestilling

Din bestilling er bindende når bestillingen er registrert hos oss. Vi er samtidig bundet av din bestilling hvis denne ikke avviker fra det som er tilbudt av oss i vår nettbutikk,
vår markedsføring eller på annen måte.

Når vi mottar din bestilling, bekrefter vi ordren og sender automatisk en ordrebekreftelse til deg på e-postadressen du har oppgitt. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen.

Dersom du har bestilt mer enn ett produkt kan det hende at du får produktene i separate forsendelser.

Forbrukere har rett til å gå fra kjøpet i henhold til lov om angrerett (se detaljert beskrivelse under punkt 8).

Enklerekontor.no er bundet av den prisen som er opplyst til deg ved utsjekk fra kassen Vi forbeholder oss retten til å kansellere din bestilling eller del av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgtsituasjoner vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling, eller kansellere bestillingen. Videre tas det forbehold om kansellering av ordrer beregnet for videresalg.

Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Selger sin side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 15% av normal utsalgspris, kan Selger ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Vi tar også forbehold om retten til å annullere din bestilling, samt å ikke opprettholde våre kundegarantier som følge av force majeure. Dette foreligger dersom det ikke er mulig å oppfylle avtalevilkårene. Dette kan skyldes ekstraordinære omstendigheter og hendelser som Enklere Kontor ikke har kunnet forutse som krig, ekstraordinære naturbegivenheter, brann, streik og pandemi.

Vi har mulighet til å gjøre endringer frem til varen sendes fra vårt lager. Dersom varen er sendt fra vårt lager må du benytte angreretten din.

Du kan lese mer om din ordre på www.enklerekontor.no.

 

5. Priser

Alle priser vises i Norske kroner og er inkludert MVA. I handlekurven ser du totalprisen inkludert alle avgifter forbundet med kjøpet som inkluderer moms, frakt og betaling for produkt. 

Prisene er i stadig forandring og vi tar forbehold om prisendringer frem til gjennomføringen av hvert enkelt kjøp, som følge av endrede priser fra våre leverandører eller valutaendringer.

Vi tar også forbehold om at skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse i nettbutikken, markedsføring eller lignende kan føre til at Enklerekontor.no ensidig kan slette, avvise eller tilbakekalle ordre. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget.

6. Betaling

Betaling skjer ved den valgte betaling i kassen. Betalingsmåten er levert av Bambora og kjøpesummen kan etter ditt eget valg ved checkout gjøres opp gjennom bank- eller kredittkort, med faktura/delbetaling eller med Vipps. Trekk av kort gjøres når varen er sendt.

6.1 Faktura & delbetaling

I samarbeid med Collector Bank tilbyr Bambora en trygg og enkel faktura- og delbetalingsløsning. Tjenesten tilbyr deg en engangskreditt som betaling for dine kjøp. Engangskreditten innebærer at kreditten er bundet til det enkelte kjøp og at du som forbruker ikke har noe ytterligere utestående kredittforhold med Collector Bank. Mer informasjon og generelle kredittvilkår for betalingsløsningen finner du på bill.collectorpayments.no.

Ved valg av faktura er forfallstiden 30 dager. Faktura sendes til den e-postadressen du har oppgitt eller til din folkeregistrerte adresse avhengig av ditt valg av distribusjonsmåte på kjøpstidspunktet. Ved valg av faktura kan du velge å betale hele beløpet med en gang eller alternativt logge inn på bill.collectorpayments.no og søke om en delbetalingsavtale.

For å kunne benytte tjenesten må du på kjøpstidspunktet ha en permanent og offisiell norsk bostedsadresse og være minst 18 år gammel. Betalingsmåten er bare tilgjengelig for privatpersoner, og forutsetter at du har tatt vare på dine økonomiske forpliktelser og har en god betalingshistorikk.

En kredittsjekk gjennomføres i forbindelse med kjøpet. Kredittvurderingen utføres av Collector Bank Payment Services AS, og informasjonen vil ikke bli lagret hos nettbutikken hvor kjøpet blir utført. Din personlige informasjon vil kun bli benyttet til å beslutte om kreditt skal gis eller ikke. Ved for sen eller uteblitt betaling tilkommer purregebyr og forsinkelsesrente og eventuelle omkostninger ved inkasso.

For fullstendige vilkår for Collector Bank’s faktura- og delbetalingstjeneste, se lenkene HER.

 

6.1.1 Spørsmål knyttet til din faktura eller delbetaling

Collector Bank’s kundeservice hjelper deg med alle spørsmål angående din faktura eller delbetaling. Kontakt Collector Bank’s kundeservice via e-post på contactcenter@collectorbank.no. eller via telefon 22 41 14 55, mandag – fredag kl. 08.00 – 18.00

Se også FAQ på https://www.collector.no/kundeservice/handlet-med-faktura/

 

6.1.2 Tilbakebetaling ved faktura- og delbetalingskjøp

Dersom du har betalt din faktura eller delbetaling, men senere angrer på ditt kjøp har du et tilgodehavende hos Collector Bank. Collector Bank tilbakebetaler den summen du har betalt etter at vi har fått opplysninger fra forhandler om godkjent retur. Tilbakebetalingen vil skje til din konto og du må derfor informere oss om ditt bankkontonummer og fakturaopplysninger.

6.2 Betaling ved bruk av kort eller vipps

Ved bruk av kort eller Vipps vil kjøpesummen bli reservert på kortet ved bestilling. Det vil si ved fullføring av checkout. Kortet blir belastet samme dag som forsendelse blir foretatt. Uavhentede og ikke-betalte pakker vil bli belastet et gebyr på kr 250 + frakt tur/retur av gjeldende ordre, for å dekke våre utlegg.

Ved manglende betaling vil kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso.

 

7. Levering

Alle generelle leveringstider som er oppgitt på Enklerekontor.no må anses som veiledende. Når leveringstid er oppgitt i antall dager, menes hverdager, og befrakters tid kommer alltid i tillegg. Selger forbeholder seg retten til å endre oppgitt generell leveringstid uten nærmere varsel. 

Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil Enklere Kontor gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt.

Dersom leveringen blir forsinket har du rett til å heve kjøpet. Ved heving av kjøp grunnet forsinket levering, vil vi tilbakebetale kjøpesummen innen 14 dager. Tilbakebetalingen av kjøpesummen skjer ved samme betalingsmiddel som du benyttet ved bestilling.

Levering av produktene skjer på den måte, på det sted og på eller innen det tidspunkt som er avtalt. Enklere Kontor har ansvar for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse.

Etter at du har mottatt produktene bør du så snart du har anledning, undersøke om leveransen er i samsvar med sendingsbekreftelsen. Undersøk om produktene er blitt skadet under transporten, eller om produktene ellers har feil eller mangler. Hvis det under transport har oppstått skade på sendingen, eller det du har mottatt ikke stemmer overens med det du har bestilt, så vær snill å kontakte oss så raskt som mulig. Ta vare på emballasje og produkt til saken er ferdig behandlet og du har fått tilbakemelding fra oss. 

Eventuelle prisendringer som skjer etter bestillingstidspunkt, får ikke tilbakevirkende kraft.

 

8. Angrerett

Angrerettloven gir deg rett til å angre ditt kjøp. Angreretten gjelder for varer og for enkelte tjenester (se unntak i siste avsnitt). Angreretten forutsetter at du senest innen 14 dager etter at du mottar leveransen gir Selgeren av leveransen melding om dette (angrefrist).Varen må sendes til oss senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten ble gitt.

Angrerettskjema kan lastes ned eller ta kontakt med oss og informer om at du ønsker å benytte angreretten. Vi kan kontaktes på mail: post@enklerekontor.no.

Angrerettskjema kan lastes ned her:

Angrerettskjema

For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være tilbakelevert til Selger av produktet i tilnærmet samme mengde og stand som du mottok den. Dersom du bruker eller undersøker varen(e) på en måte som går utover hva som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon og dette medfører at varen reduseres i verdi, kan Selgeren trekke fra et beløp tilsvarende verdireduksjonen i kjøpesummen som skal tilbakebetales.

Alle produkter skal leveres tilbake til Selgeren innen rimelig tid ved bruk av angreretten. 
Kjøperen har risikoen for transporten av varen tilbake til Selgeren.

Selgeren er forpliktet til å betale tilbake til deg det du har betalt, inkludert porto for forsendelsen, ekspedisjonsgebyr, tollavgifter, oppkravsgebyr, etc. Dette gjelder kun når hele kjøpet returneres. Hvis du uttrykkelig har valgt en spesiell frakt utover hva som er nødvendig for å frakte varen, skal dette betales av deg.

Tilbakebetaling skal finne sted innen 14 dager etter at Selger har mottatt angremeldingen, men likevel ikke før 2 dager etter at Selgeren har mottatt returen fra deg, eller dokumentasjon fra deg for at du har sendt returen tilbake til Selger. 
Produktet sendes tilbake til Selgeren i originalemballasjen, sammen med utfylt angrerettskjema. Returen skal gjøres til Selger i samsvar med gjeldende vilkår. 

Tilbakebetalingen av kjøpesummen skjer ved samme betalingsmiddel som du benyttet ved bestilling, om ikke annet er avtalt eller det finnes hinder for tilbakebetaling ved benyttet betalingsmetode.

Nærmere opplysninger om hvordan du benytter deg av angreretten, fremgår av angrerettskjemaet.

Når returen er mottatt vil kjøpesummen tilbakebetales på den konto som ble brukt i bestillingen.

 

9. Forsinkelse av leveransen

Dersom Selgeren ikke leverer varen, eller leverer den for sent i henhold til avtalen, og dette ikke skyldes deg eller forhold på din side, kan du i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen eller kreve erstatning fra Selger.

Ved forsinkelse må krav rettes til Selgeren innen rimelig tid.

 

10. Reklamasjon

Etter at du har mottatt produktene, anbefaler vi at du så snart som mulig undersøker om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene er blitt skadet under transporten, eller om produktene ellers har feil eller mangler.

Dersom produktene har feil eller mangler kan du etter omstendighetene kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves. Selger kan kreve å få reparere varen hvis det er umulig å skaffe en ny, for eksempel hvis varen ikke lenger blir produsert, eller at det medfører en urimelig kostnad. Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Dette må skje innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen eller mangelen. Vi anbefaler av bevishensyn at reklamasjonen sendes oss skriftlig på e-post: post@enklerekontor.no. Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år. Reklamasjon må rettes mot selger av det aktuelle produkt dvs Enklere Kontor.

 

11. Betaling med kort

Vi forplikter oss i utgangspunktet ikke til å oppbevare kortnummer utover det som er nødvendig for å sikre effektiv håndtering av eventuelle problemer med belastning, oppheving av reservasjon og kreditering.

For å gjøre det enklere å handle hos oss neste gang kan du, ved betaling i kassa, selv velge å lagre kortinformasjonen din sikkert hos oss. Det er viktig at du logger deg ut av kundekontoen din når du har avsluttet handelen. Du er selv ansvarlig for ikke å dele brukernavn og passord med andre. For å utføre betalingen videreformidler vi dine opplysninger til våre betalingsleverandører Bambora og Vipps.

 

12. Retningslinjer for personvern

Ved å akseptere våre salgsbetingelser gir du også ditt samtykke til å oppbevare og behandle dine personopplysninger.

Vennligst les våre retningslinjer for personvern som ligger i en link nederst på våre sider.

Dersom du velger å skrive en produkt- eller partneromtale (review) vil omtalen og navnet du velger å bruke bli gjort synlig for andre kunder.

 

13. Personalisering og profilering

Ved å akseptere salgsbetingelsene og bli en kunde hos Enklere Kontor godtar du at vi personaliserer innholdet på web-siden basert på dine bevegelser og historikk, samt at dataene brukes til å legge deg inn i en interesse gruppe, slik at du mottar relevant markedsføring på eksterne web sider.

 

14. Kundens plikter

Den som er registrert som kunde hos Enklere Kontor, er ansvarlig for betaling av de ytelser Enklerekontor.no leverer i henhold til nærværende vilkår. Ansvaret omfatter også andres bruk av kundens tilgang, herunder uvedkommendes bruk, så fremt det ikke kan påvises at uvedkommendes bruk er muliggjort gjennom uaktsomhet fra Enklerekontor.no sin side. Du som kunde er også ansvarlig for å sikre at opplysninger som er oppgitt på din konto er korrekte. Disse opplysningene kan administreres på «min side». Endringer i navn må gjøres ved å kontakte oss på e-post: post@enklerekontor.no.

 

15. Ekstraordinære forhold

Selger er kun ansvarlig for verditap for varen, dersom det er påvist feil eller mangler. Dette gjelder likevel ikke hvis vi godtgjør at mangelen skyldes forhold utenfor vår kontroll, og som vi ikke med rimelighet kunne forventes å unngå eller overvinne følgene av.

Selger er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Selgers side.

Ved forbrukerkjøp kan ikke vilkårene være dårligere enn vilkårene i loven, jfr. Lov om forbrukerkjøp av 2002-06-21 nr. 34. Se egen lenke til denne på vår nettside.

 

16. Endring i vilkårene

Vi forbeholder oss retten til å endre nærværende vilkår, herunder som følge av endringer i lovgivningen.

 

17. Force majeure

Er vi forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering, eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den, så som ved brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta- restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivstoff, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Selgere fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.

 

18. Nyhetsbrev og SMS

Ved å melde deg på vårt nyhetsbrev samtykker du til at Enklerekontor.no (Behandlingsansvarlig) behandler personopplysninger om deg i form av e-postadresse/telefonnummer. Jeg er informert om og klar over at jeg når som helst kan trekke mitt samtykke tilbake. Dette kan gjøres via egen link i nyhetsbrevet/SMS du mottar, eller ved å ta kontakt med kundeservice på e-post: post@enklerekontor.no. Jeg er informert om og klar over mine rettigheter etter personvernforordningen – for eksempel min rett til å kreve innsyn eller retting av mine personopplysninger.

 

19. Tvister

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet i nærheten av der du bor. Part i saken er Selger, dvs Enklere Kontor AS. Alle tvister skal løses etter norsk rett. Bringes saken inn for domstolene, skal den avgjøres i ditt (kjøperens) verneting, det vil normalt si i nærheten av der du bor.


Opplysning om klagemuligheter

Hvis du vil klage over en vare eller tjeneste kjøpt hos oss, kan du inngi en klage til:
Forbrukerrådet
Fred Olsens gate 1
0152 Oslo

Du kan klage til Forbrukerrådet via www.forbrukerradet.no

Europa-kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land.
Klagen inngis her – http://ec.europa.eu/odr

 

20. Frakt

Veiledende leveringstid med Bring er normalt 1-4 virkedager etter at ordren er betalt.

De fleste pakker sendes som postpakker med Bring og vil komme direkte til din postkasse eller til nærmeste hentested. Dersom pakken ikke får plass i din postkasse vil du motta en hentemelding fra postkontoret når den blir lagt inn der. Dersom postmannen ikke finner din postkasse, vil pakken bli returnert til oss. Forsinkelse ved levering kan etterlyses etter 7-10 virkedager.

Her kan du lese mer om hvordan Bring jobber for å holde driften oppe på høyest mulig nivå gjennom høysesongen: https://www.bring.no/radgivning/netthandel/ruster-oss-blackfriday-jul